پیامبر و خبر دادن

پیامبر و خبر دادن

 کاری که پیامبران می‌کردند این بود که اطلاعات و خبرها را از جانب پروردگار به سوی انسان‌ها می‌آوردند. در قرآن کریم لغت “نبی” برای لغت “پیامبر” به کار برده شده است و از لغت ” نبأ ” مشتق می‌شود که معنایش ” خبر / اطلاعات / خبر دادن ” می‌شود. این دو لغت، یعنی “پیامبر” (نبی) و “اطلاعات / خبر / خبر دادن” (نبأ) هر کدام ۸۰ بار در قرآن کریم تکرار شده‌اند. آیات زیر شامل مثال‌هایی از این دو لغت می‌باشند:

أُولَٰئِکَ الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ وَالْحُکْمَ وَالنُّبُوَّةَ ۚ فَإِن یَکْفُرْ بِهَا هَٰؤُلَاءِ فَقَدْ وَکَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّیْسُوا بِهَا بِکَافِرِینَ

آنها کسانی هستند که کتاب و حکم و نبوّت به آنان دادیم؛ و اگر (بفرض) نسبت به آن کفر ورزند، (آیین حقّ زمین نمی‌ماند؛ زیرا) کسان دیگری را نگاهبان آن می‌سازیم که نسبت به آن، کافر نیستند.
آیه‌ی ۸۹ – سوره‌ی الأنعام)

فَلَمَّا أَنجَاهُمْ إِذَا هُمْ یَبْغُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ ۗ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْیُکُمْ عَلَىٰ أَنفُسِکُم ۖ مَّتَاعَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ۖ ثُمَّ إِلَیْنَا مَرْجِعُکُمْ فَنُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ

امّا هنگامی که خدا آنها را رهایی بخشید، (باز) به ناحق، در زمین ستم میکنند. ای مردم! ستمهای شما، به زیان خود شماست! از زندگی دنیا بهره (میبرید)، سپس بازگشت شما بسوی ماست؛ و ما، شما را به آنچه عمل میکردید، خبر میدهیم!
( آیه‌ی ۲۳ – سوره‌ی یونس)

لغت تعداد تکرار
نبی ۸۰
نبأ ۸۰

 




:: موضوعات مرتبط: علائم ظهور(مهدويت) , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : هومن
تاریخ : یک شنبه 3 آذر 1392
مطالب مرتبط با این پست